jag behöver ett jobb

Okej, jag ska försöka att inte beklaga mig nu men jag har några funderingar som jag inte riktigt kan få rätsida på.
Jag har studerat i hela mitt liv för att vara en god medborgare och försöka få chansen att göra något annat än att bara stå på ett fabriksgolv livet ut. Jag har haft oturen att ta min examen samtidigt som det är finanskris i hela världen. Hur gör man då för att få vardagen att gå runt?
I Sverige är det förhållandevis bra i jämförelse med ex. USA där staten inte hjälper dig på samma sätt. Däremot kan du i USA få ett jobb på typ KFC utan att behöva förklara dig för arbetsgivaren. I Sverige är det tydligen raketforskning att jobba i en klädbutik och eftersom jag har en utbilning räknar alla arbetsgivare med att jag sticker om jag får ett "riktigt" jobb.
Jag gick således till arbetsförmedlingen och tänkte att de nog vet svaret på mina problem och farhågor. Svaret jag fick var att eftersom jag inte arbetat innan (mer än sommarjobb) måste jag göra "ingenting" i 3 månader för att sedan få 3000 i månaden. Okej tänkte jag, det är hyran, hur får man pengar till mat? Mjaaa sa dem, du måste ju jobba...
Jobba utan jobb är svårt!
Eftersom jag inte hade råd att göra "ingenting" för att få...ingenting... tvingades jag att plugga vidare. Leva på lånade pengar är helt ok, men det är ju lånade pengar. Sen läser man samtidigt på aftonbladet om familjer som mår så dåligt för att de lever på a-kassa eller liknande. Jisses det är bra mycket mer än ett studielån!
Jag önskar inget hellre än att få ett jobb och en stabil vardag, en trygghet och fast inkomst. Jag får väl erkänna att jag inte sökt lika mycket jobb under hösten som jag gjorde under sommaren men det är tungt att resa sig igen när man får så många nedslag.
Så hur gör man för att vara speciell, jag har noll arbetslivserfarenhet, men jag skulle jobba som en gnu och jag är helt formbar ute i den stora världen.
Jag känner mig som hundvalpen i djuraffären
-pick me, pick me, pick me!

Kommentarer
Postat av: Carro

Jag har tyvärr inte svar på dina frågor... Önskar dock att jag haft det. Det som är ännu värre tycker jag är de som har jobb, klagar på att de får för dålig lön eller annat och inte inser att de ska vara glada att de har något alls. Hade 2 sånna på jobbet under sommaren som bara klagade på allt och artt det var så dåligt och att de skulle sluta, men det är ju inte direkt så att det gjorde chefen nått för det är inte svårt att hitta nytt folk...

Men jag hoppas att du får tag i något, hör jag något om att vi behöver folk så ska jag säga till!

2009-11-16 @ 12:14:16
URL: http://carrolite.blogg.see
Postat av: Callie

Tack!

2009-11-16 @ 12:53:33
URL: http://callieslounge.blogg.se/
Postat av: Dhaiwon

Kanske varierar mellan olika branscher och var man bor, men av egen erfarenhet så funkar bemanningsföretag oförskämt bra för att få in foten på marknaden. Kan inte rekommendera dem som arbetsgivare i övrigt, men som startskott kan det vara intressant att kolla upp. Det medför att dem gör lite av "jobbletandet" åt dig.

2009-11-20 @ 07:22:50
Postat av: Callie

To Dhaiwon:



tack för tipset!

Jag håller med, det handlar nog om vart man bor. Här klarar man sig tydligen inte utan truckkort...

2009-11-21 @ 12:27:56
URL: http://callieslounge.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0